Ze strachu przed Bladaczką!

Po kilku latach pracy w szkole, kilku latach reform w oświacie i słuchaniu o selekcji negatywnej do zawodu nauczyciela; po kilku latach wyrzucania do kosza tych samych ściąg i streszczeń lektur, czytania wypracowań wprost z Internetu i wreszcie po kilku krytycznych wobec siebie uwagach oraz obserwacji, jak Bladaczka „silną osobowością jest” - nie wytrzymałam!

Ewa Obara-Grączewska ze swoimi uczniami

Turniej Reportażu zrodziło zmęczenie sztampą szkolną; niechęć do rutyny i ogromna ciekawość, jacy są ludzie, których uczę, co naprawdę widzą w otaczającym świecie i co o nim sądzą. Mistrz reportażu Ryszard Kapuściński pisał: Cały humanizm naszego pisania leży właśnie w wysiłku przekazywania prawdziwego obrazu świata. Jakże więc nie sięgać po formę reportażu, formę może trudną, ale tylko trudne zadania wychowują, a łatwe prowadzą do nijaczenia.

W Słowniku gatunków literackich autorzy sugerują, że klasyczne uprawianie reportażu ogranicza się do pięciu zasadniczych pytań. Nie miejsce i czas, by z tym się zgadzać lub polemizować – można za to pomysł wykorzystać dla potrzeby chwili:

Kto?

Piszą uczniowie. Ich teksty oceniają profesjonaliści. Każdy z nich ma swoją pracę i swoje pasje. A uczniowskie teksty czytają bezinteresownie, z potrzeby pomocy i chyba z wiarą, że ten turniej ma sens! 

Gdzie?

Prace spływały najpierw do I Liceum Ogólnokształcącego w Oleśnicy. Od 2004 r. główną kwaterą stało się X Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu.  

Kiedy?

Co roku do końca listopada oczekujemy na reportaże. Potem przez kilkanaście dni jurorzy czytają, czytają, czytają i kiedy wrocławianie kupują karpie na Wigilię, oni dyskutują o pracach, o istocie reportażu… I wybierają najlepsze teksty.

Jak?

A o tym, czym jest reportaż (albo czym mógłby być) mówią na tej stronie dziennikarze – jurorzy, którzy od początku konkursu przeczytali setki prac uczniowskich. Wystarczy zerknąć na teksty w działach Warsztat i Lektura.

O tym, jak pisać, mówimy również my, nauczyciele. Nie zawsze z powodzeniem, nie zawsze skutecznie. Polecamy naszym uczniom, by czytali klasykę reportażu i współczesne realizacje gatunku. Niektóre z tych działań wieńczą nagrody: publikacje reportaży w Gazecie Wyborczej, wakacyjne praktyki dziennikarskie w Polskim Radiu Wrocław, a od tego roku także w Telewizji Wrocław. W V edycji na najlepszego czekał nawet indeks na dziennikarstwo.

Dlaczego?  

Po co to wszystko? Bo każdy dzień jest pasjonującą opowieścią o tym, jak ludzie budzą się rano, podejmują trud zwykłych obowiązków, przeżywają swoje radości czy smutki… po prostu żyją  (R. Kapuściński) i te chwile warto opisać. I jeszcze przekonać się, że można to robić coraz sprawniej i coraz rzetelniej. 

 

Nie jest dla nas celem, by pokazać teksty doskonałe w formie i wyjątkowo dojrzałe. Konkurs jest przecież dla uczniów… I ideałem będzie, jeśli zaczną od wypełnienia nadrzędnego warunku – napiszą reportaż. 

Autorka Turnieju Reportażu Ewa Obara - Grączewska

2017  Ogólnopolski Turniej Reportażu im. Wandy Dybalskiej   globbersthemes joomla templates