Edycja XVII

image1 image2 image3 image3

Jury Turnieju Reportażu

Aneta Augustyn w trakcie gali finałowej TurniejuAneta Augustyn. W dziedzinie Turnieju najbardziej aktywna członkini naszego składu jurorskiego. Od lat związana z wrocławską redakcją Gazety Wyborczej. Z niespotykanym zapałem śledzi postępy wrocławskich naukowców, inżynierów i studentów. Nie boi się żadnego tematu. Odwiedza. Pyta. Docieka. Notuje. Od Witkacego po Bonhoeffera. Od inteligentnych skrzyżowań po wielki dziki świat Internetu. Od ślusarza po muzykologa. Lektura konieczna dla każdego uczestnika Turnieju. To najlepszy sposób, aby nasiąknąć współczesnym stylem, językiem i formą reportażu. Przez wiele lat pracowała z Wandą Dybalską. Owocem ich współpracy jest książka Akta W. o wrocławskim środowisku akademickim. Przydatne linki do artykułów i reportaży jurorki: Gazeta WyborczaWysokie Obcasy.

 

Robert Chmielewski. Można o nim powiedzieć człowiek orkiestra, człowiek renesansu - to i tak będzie za mało! Był socjologiem i aktorem - został dyrektorem i szefem wrocławskiej sekcji kultury. Od lat szeryf Ośrodka Działań Artystycznych Firlej - awangarda i alternatywa nie są mu zatem obce. Było mu mało. Stworzył międzynarodowy Asymmetry Festival i polsko-ukraińskie Alternative Music Meetings. Z zamiłowania dziennikarz radiowy i telewizyjny. Uważa, że dziennikarstwo to sztuka. Reporter ze zdarzeń i faktów, akcji i reakcji, sprzecznych opinii i prawd buduje dzieło, które opisuje historię ludzkich losów. (...) Zbiera i łączy. Nie komentuje i nie ocenia. (...) Ma formę, własny język i krąg zainteresowań. (...) Reportaż opisuje dzianie się i dzieje się sam. Podobnie jak malarstwo i teatr, jak muzyka i taniec. Inaczej niż metalurgia, prawo i neurochirurgia. Bo dziennikarstwo to sztuka. Tak jest. Sylwetka jurora: wywiad Katarzyny Kaczorowskiej.

 

Joanna Kuciel-Frydryszak. Absolwentka Joanna Kuciel Frydryszak w trakcie promocji książkiUniwersytetu Wrocławskiego. Była wykładowcą w Dolnośląskiej Szkole Wyższej. Pisarka, dziennikarka i reporterka (Radio Wrocław, Program Pierwszy i Trzeci Polskiego Radia, gazeta Słowo Polskie, magazyny Wysokie Obcasy Extra i Ale Historia). Wyróżnienie honorowe w najważniejszym konkursie dziennikarskim SDP za reportaż Myśmy się sobie nie przedstawiali. Autorka książki Słonimski. Heretyk na ambonie nominowanej do tytułu Książki Historycznej Roku, dialogów do słuchowiska Szóste oraz książki biograficznej Iłła. Opowieść o Kazimierze Iłłakowiczównie. Najczęściej porusza tematy polityki i spraw społecznych. Czytam internet i jestem chora - pod tym hasłem zapoczątkowała ogólnopolską debatę na temat mowy nienawiści w Internecie. Reportaże jurorki: Wysokie Obcasy Extra.

 

prof. dr hab. Arkadiusz Lewicki. Czy odwaga jest rodzaju męskiego? Inne kino zza Atlantyku. Kilka uwag na temat pornografii. Przemysł filmowy w Polsce i w Niemczech. Konflikty z Obcymi, czyli dlaczego Marsjanie zastąpili Indian. Recepcja współczesnego kina rosyjskiego w Polsce. Allymacbealizm po polsku. To tylko skromny podzbiór tytułów z niezwykle bogatej twórczości naukowej naszego jurora. Pan profesor jest teoretykiem dzieła filmowego. Specjalizuje się w dziedzinie historii filmu oraz jego funkcjonowania we współczesnej kulturze. Absolwent wrocławskiej polonistyki. Uznany filmoznawca. Jednym słowem: naukowiec. Obecnie wykładowca Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor czasopisma Znaczenia. Autor, ale także promotor, niezliczonych publikacji naukowych w dziedzinie teorii filmu. Informacje ze strony Uniwersytetu Wrocławskiego: wizytówka.

 

dr Jędrzej Morawiecki. Adiunkt w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego, doktor filologii słowiańskiej, socjolog. Specjalista tematyki wschodniej. Reportażysta. W przeszłości: Tygodnik Powszechny, Polityka, National Geographic, I i III Program Polskiego Radia, Radio Zet, Agencja Reuters i Sekcja Polskiej BBC. Obecnie publikuje w Nowej Europie Wschodniej oraz Więzi. Twórca Dziennikarzy wędrownych. Laureat m.in. Nagrody Specjalnej Stowarzyszenia Filmowców Polskich na Krakowskim Festiwalu Filmowym (film dokumentalny pt. Syberyjski przewodnik), Stypendium Twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nagrody im. Beaty Pawlak, Srebrnej Iglicy (wrocławski Festiwal Offensiva), III nagrody w konkursie Polska i Świat, wyróżnienia na Festiwalu Filmowym Stop Klatka w Szczecinie, nagrody „Reporterzy – Reporterom”, którą ufundowali dziennikarze relacjonujący Strajk w Stoczni Gdańskiej. Nominowany do nagrody Ambasador Nowej Europy oraz do Polskiego Pulitzera Press. Książki: Syberyjska sekta wissarionowców jako fenomen społeczno-religijny, Mały człowiek. O współczesnym reportażu w Rosji, Łuskanie światła. Reportaże rosyjskie, Głubinka. Reportaże z Polski, Schyłek zimy. Bajka dokumentalna, Krasnojarsk zero, Innego piekła nie ma. Rozmowy o religii. Informacje ze strony Uniwersytetu Wrocławskiego: wizytówka.

 

Magda Skawińska. Najważniejszy jest człowiektytuł jednego z jej reportaży, który określa to, co w tej pracy interesuje ją najbardziej. Człowiek uwikłany w wydarzenia. Jego wybory. Doświadczenia. Codzienność. Radości i smutki. Od lipca 1997 roku w Programie III Polskiego Radia w redakcji aktualności. Później w redakcji publicystyki zajęła się tylko reportażem. Od kwietnia 2004 roku w Studiu Reportażu i Dokumentu PR. Choć często sięga po tematy trudne, lubi robić reportaże obyczajowe, w których świat można opisać z humorem. Zaczynała od współpracy z Polskim Radiem Wrocław. Przygotowywała relacje z bieżących wydarzeń. Prowadziła audycje publicystyczne. Laureatka nagród i wyróżnień m.in. w konkursach : Melchiory, SDP i Grand Press, Białej Kobry na Festiwalu Mediów Człowiek w zagrożeniu oraz nagrody „Reporterzy – Reporterom”, którą ufundowali dziennikarze relacjonujący Strajk w Stoczni Gdańskiej. W tym roku uhonorowana za reportaż Ten Karski m.in. Srebrnym Melchiorem oraz Grand Prix Prezesa Polskiego Radia. Reportaże radiowe jurorki: PolskieRadio.pl.

 

W historii Turnieju Reportażu do jury należeli także: Jolanta Krysowata, Marek Miller, Mariusz Szczygieł i Wanda Dybalska.

Ze strachu przed Bladaczką!

Po kilku latach pracy w szkole, kilku latach reform w oświacie i słuchaniu o selekcji negatywnej do zawodu nauczyciela; po kilku latach wyrzucania do kosza tych samych ściąg i streszczeń lektur, czytania wypracowań wprost z Internetu i wreszcie po kilku krytycznych wobec siebie uwagach oraz obserwacji, jak Bladaczka „silną osobowością jest” - nie wytrzymałam!

Ewa Obara-Grączewska ze swoimi uczniami

Turniej Reportażu zrodziło zmęczenie sztampą szkolną; niechęć do rutyny i ogromna ciekawość, jacy są ludzie, których uczę, co naprawdę widzą w otaczającym świecie i co o nim sądzą. Mistrz reportażu Ryszard Kapuściński pisał: Cały humanizm naszego pisania leży właśnie w wysiłku przekazywania prawdziwego obrazu świata. Jakże więc nie sięgać po formę reportażu, formę może trudną, ale tylko trudne zadania wychowują, a łatwe prowadzą do nijaczenia.

W Słowniku gatunków literackich autorzy sugerują, że klasyczne uprawianie reportażu ogranicza się do pięciu zasadniczych pytań. Nie miejsce i czas, by z tym się zgadzać lub polemizować – można za to pomysł wykorzystać dla potrzeby chwili:

Kto?

Piszą uczniowie. Ich teksty oceniają profesjonaliści. Każdy z nich ma swoją pracę i swoje pasje. A uczniowskie teksty czytają bezinteresownie, z potrzeby pomocy i chyba z wiarą, że ten turniej ma sens! 

Gdzie?

Prace spływały najpierw do I Liceum Ogólnokształcącego w Oleśnicy. Od 2004 r. główną kwaterą stało się X Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu.  

Kiedy?

Co roku do końca listopada oczekujemy na reportaże. Potem przez kilkanaście dni jurorzy czytają, czytają, czytają i kiedy wrocławianie kupują karpie na Wigilię, oni dyskutują o pracach, o istocie reportażu… I wybierają najlepsze teksty.

Jak?

A o tym, czym jest reportaż (albo czym mógłby być) mówią na tej stronie dziennikarze – jurorzy, którzy od początku konkursu przeczytali setki prac uczniowskich. Wystarczy zerknąć na teksty w działach Warsztat i Lektura.

O tym, jak pisać, mówimy również my, nauczyciele. Nie zawsze z powodzeniem, nie zawsze skutecznie. Polecamy naszym uczniom, by czytali klasykę reportażu i współczesne realizacje gatunku. Niektóre z tych działań wieńczą nagrody: publikacje reportaży w Gazecie Wyborczej, wakacyjne praktyki dziennikarskie w Polskim Radiu Wrocław, a od tego roku także w Telewizji Wrocław. W V edycji na najlepszego czekał nawet indeks na dziennikarstwo.

Dlaczego?  

Po co to wszystko? Bo każdy dzień jest pasjonującą opowieścią o tym, jak ludzie budzą się rano, podejmują trud zwykłych obowiązków, przeżywają swoje radości czy smutki… po prostu żyją  (R. Kapuściński) i te chwile warto opisać. I jeszcze przekonać się, że można to robić coraz sprawniej i coraz rzetelniej. 

 

Nie jest dla nas celem, by pokazać teksty doskonałe w formie i wyjątkowo dojrzałe. Konkurs jest przecież dla uczniów… I ideałem będzie, jeśli zaczną od wypełnienia nadrzędnego warunku – napiszą reportaż. 

Autorka Turnieju Reportażu Ewa Obara - Grączewska

Formularz

Formularz w formacie PDF prosimy pobrać stąd: FORMULARZ.

Formularz w formacie DOC prosimy pobrać stąd: FORMULARZ.

Regulamin XIII Edycji

Regulamin

XIII  Ogólnopolskiego Turnieju Reportażu

dla Uczniów Szkół Ponadgimnazjalnych 

im. Wandy Dybalskiej

 Opowiedz prawdziwą historię

 1. Ogólnopolski Turniej Reportażu dla Uczniów Szkół Ponadgimnazjalnych im. Wandy Dybalskiej organizuje Liceum Ogólnokształcące nr X we Wrocławiu.

 2. Uczestnikami są uczniowie szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski. 

 3. Warunkiem udziału w turnieju jest:

  • - napisanie samodzielnie reportażu;
  • - przesłanie tekstu – reportażu w formie wydruku komputerowego w czterech egzemplarzach (każda praca jest spięta, złączona, kartki ponumerowane) oraz w wersji elektronicznej (płyta CD - doc.);
  • - dołączenie danych autora, szkoły i opiekuna (wg formularza w załączniku);
  • - oświadczenie, że tekst został napisany przez ucznia i nie narusza niczyich praw.

 4. Nadesłany reportaż nie był dotąd nigdzie publikowany i nie był wysyłany na podobne konkursy. 

 5. Prace przesłane pocztą elektroniczną nie będą brane pod uwagę.

 6. Dopuszcza się sytuacje, w których uczeń pisze reportaż bez opieki nauczyciela czy instruktora, wówczas szczególnie istotne są dane autora i jego odpowiedzialność za prawdziwość przedstawionych informacji.

 7. Tekst należy dostarczyć w nieprzekraczalnym terminie do końca  listopada 2013 roku do  Liceum Ogólnokształcącego nr X we Wrocławiu  (ul. Piesza 1; 51 – 109 Wrocław)

 8. Teksty nadsyłane na konkurs ocenia profesjonalne jury.

 9. Autorka i organizatorka konkursu, Ewa Obara – Grączewska, nie ocenia nadsyłanych tekstów, w obradach jury uczestniczy bez prawa głosu.

 10. Najlepsze teksty zostaną nagrodzone publikacją w Gazecie Wyborczej Wrocław (a także  w miarę możliwości w innych mediach) oraz nagrodami rzeczowymi podczas finałowej  uroczystości  w Ośrodku Działań Artystycznych Firlej.

 11. Wyniki będą publikowane na stronach turnieju (www.lo10.wroc.pl; www.turniejreportazu.pl ) oraz w Gazecie Wyborczej.

 12. Finaliści zostaną powiadomieni mailowo lub telefonicznie.

 13. Jurorzy zastrzegają sobie prawo do dokonywania poprawek redakcyjnych, korekty, selekcji bez uprzedniej zgody autora w reportażach przyjętych do publikacji.

 14. Nagrodzeni autorzy zgadzają się na nieodpłatną publikację swoich tekstów.

 15. Uczestnicy, którzy są finalistami, oraz ich opiekunowie wyrażają zgodę na wykorzystanie wizerunkui umieszczanie informacji o nich w celu propagowania idei Konkursu.

 POUCZENIE

1.  Artykuły  zgłoszone do konkursu muszą być: - autorstwa uczestnika, - własnością uczestnika, - poprawne merytorycznie.

2. Cudze artykuły, książki, odczyty, materiały wykorzystywane w tekstach konkursowych są chronione prawem autorskim, stąd każdy cytat lub zapożyczenie z utworów/prac innych autorów, pomysłów wykorzystanych  w tekście zgłoszonym do konkursu musi być wyraźnie oznaczone z podaniem twórcy i źródła zapożyczenia. 

2017  Ogólnopolski Turniej Reportażu im. Wandy Dybalskiej   globbersthemes joomla templates